Krkonoše s dětmi

Krkonoše jsou nejvyšším pohořím České republiky. Leží v severovýchodních Čechách a na jihu Polska. Nejvyšší hora Sněžka 1602 m leží přímo na Česko-polské hranici. Rozmanitost přírodních krás dokládají ledovcové kary, skaliska, horské louky, vodopády, slatě, rašelinná jezírka i údolí řek s horskými domky se zachovalou architekturou v pohorských vesničkách i na horských samotách.

Krkonošský národní park

V Krkonoších pramení řeky Labe, Malé Labe, Jizerka, Úpa a Mumlava. Nad 1200 až 1300 m n. m. končí pásmo lesa a začíná kosodřevina. Na území Krkonoš je drsnější podnebí s chladnějším počasím a silným větrem. Na hřebenech se instalují tyče pro orientaci v mlze. Je zde mnoho lyžařských středisek s upravenými sjezdovkami a hustá síť běžeckých stop. Pro pěší turistiku a cykloturistiku s dětmi jsou zde hřebenové trasy vhodné na pěší výlety s dětmi i cyklistické výlety.

Cesta údolím Kamenice s odbočkou na zříceninu hradu Návarov

Jednosměrný výlet údolím Kamenice vede mezi Plavy a Bohuňovskem a dá se využít přesun vlakem. Historická Palackého stezka vede divokým údolím řeky Kamenice. V Plavech se u železniční zastávky za železničním přejezdem napojíte na žlutou turistickou značku k říčce Kamenici. Na druhém břehu za mostem na rozcestí Haratice odbočíte doprava na modrou turistickou značku směrem do lesa.

Trasa členitým a svažitým terénem vede na soutok řeky Kamenice s potokem Zlatník a míří vzhůru po zelené značce s odbočkou ke zřícenině Návarov z 1. poloviny 14. století. Dochovaly se tu zbytky budov a hradeb, valy a příkopy. Po návratu na modrou turistickou značku se jde údolím Kamenice k silničnímu mostu u penzionu Rusalka. K vidění jsou ruiny kamenného mostu z roku 1766.

Zde začíná další úsek Palackého stezky s červeným turistickým značením. Minete pramen Karla I. a po kovovém schodišti a můstcích ve svažitém skalnatém terénu se dostanete nad řeku Kamenici. Asi 1 km za jezem je mírný kopec a klesá do obce Bohuňovsko, odkud se vlakem vrátíte zpět. Díky využití MHD bude v Krkonoších dovolená s dětmi příjemná.

Celková délka trasy: 9 km

Terén: mírně kopcovitý, strmá odbočka na zříceninu

Vhodné pro kočárky, odrážedla a odstrkovadla: ne

Liščí stezka v Harrachově

Na dětské naučné Liští stezce naleznete hravým způsobem odpovědi na otázky ze života lišky. Čeká na vás 8 zastavení a pohybových úkolů. Výchozím bodem z Harrachova je centrální parkoviště. Stezka začíná u asfaltové přístupové cesty z Harrachova k Mumlavskému vodopádu. Měří asi 250 m a končí u mostu přes řeku Mumlavu. Dá se projet s kočárkem. Po levém břehu řeky proti proudu vodního toku můžete pokračovat k Mumlavskému vodopádu, ale úsek už není sjízdný s kočárkem.

Celková délka trasy: 2 km

Terén: mírně kopcovitý

Vhodné pro kočárky, odrážedla a odstrkovadla: kočárky a odrážedla

Od Vrbatovy boudy k vodopádům, prameni Labe a do Harrachova

Využijte autobus z Harrachova z vlakového nádraží ze zastávky Harrachov, Hábův most k Vrbatově boudě. Pěší trasa výletu vede po rovině a z kopce. Krátkou odbočkou po zelené trase jděte na Vrbatovo návrší 1 412 mvyhlídkou. Vraťte se na rozcestí Vrbatova bouda a jděte po červené značce. Na cestě jménem Bucharova je Hančův pomník, Pančavský vodopád strmě spadající do Labského dolu a Ambrožova vyhlídka na rozcestí Labská bouda pod hotelem. Vydejte se po modré trase k oplocenému vyhlídkovému místu na Labský vodopád.

Pak se vraťte na rozcestí Labská bouda a po červené trase přes Labskou louku k prameni Labe 1 387 m. Vývěry vody uvidíte v kamenné studni, kde je 26 erbů měst, kterými řeka Labe protéká. Pak jděte vlevo po červené. Na rozcestí U Čtyř pánů se dřevěným přístřeškem rovně po červené na rozcestí U Růženčiny zahrádky dolů k turistické chatě Dvoračky a restauraci s hotelem Štumpovka.

Přírodní terén vystřídá asfaltová cesta, červenou vystřídá zelená a červená cyklotrasa na rozcestí Ručičky s přístřeškem a vyřezanými lesními zvířaty. Odbočte vpravo na červeně značenou cyklotrasu a o kousek dál navazuje zelená značka. Po Krakonošově cestě u Ryzího potoka sestoupejte do Harrachova-Rýžoviště. V Rýžovišti je u lyžařského areálu autobusová zastávka Harrachov, hotel FIT-FUN pro přesun do Harrachova. Ušetříte si 4 km chůze.

Celková délka trasy: 14 km

Terén: mírně kopcovitý, převážně z kopce