Je až k nevíře, jak čas letí. Škoda Superb dnes zdobí showroomy s okřídleným šípem ve znaku v aktuální třetí generaci. Ta první se přitom začala prodávat už na konci roku 2001. Nejstarším Superbům je tak více než 20 let. To by člověk těmto elegantním sedanům nehádal, že?
Vlajková loď z Kvasin
Že Škoda chystá model větší než Octavia muselo být každému jasné nejpozději od autosalonu v Ženevě v roce 2001. Tam totiž mladoboleslavská automobilka prezentovala koncept nazvaný Škoda Montreux. Už za pár měsíců, konkrétně 1. prosince 2001 pak začala z výrobních pásů sjíždět jeho sériová verze nazvaná Superb. Ovšem nebylo to v Boleslavi. Vlajkovou loď totiž Škoda začala vyrábět v závodě v Kvasinách.
Už od prvopočátku nezůstal nikdo na pochybách, s kým je tohle auto technicky spřízněné. Elegantní silueta jako by z oka vypadla Volkswagenu Passat. První Superb byl postaven na podvozkové platformě generace B5 a sdílel s ní i řadu technických řešení. Předně motorizace. První Superb šel do prodeje s pěticí agregátů, ovšem v průběhu času se objevilo mnoho dalších, jak se evolučně měnila motorová paleta celého koncernu. Základem mezi vznětovými byl dnes už legendární 1.9 TDI. Spolehlivý a úsporný kus techniky doplňoval méně spolehlivý a méně úsporný šestiválec 2.5 TDI. Základní zážehovou jednotkou pak byl atmosférický dvoulitr, který doplňovala přeplňovaná osmnáctistovka známá i z první Octavie RS spolu s atmosférickým šestiválcem o objemu 2.8 litru.
Jestli při vývoji Superbu škodovce o něco šlo, byla to prestiž. Nakouknutím do střední třídy chtěla zlepšit vnímání celé značky. A jak v Mladé Boleslavi bývá zvykem, vytvořili tu auto na svou třídu obrovské. Vždyť rozvor náprav měl první Superb o 10 centimetrů delší než soudobý Passat. To vedlo k opravdu královské nabídce prostoru pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Naopak kufr – místo, kde vozy značky Škoda tradičně bodují, nikoho neohromí. Jeho 462 litrů je zcela běžných. Tady byla jednoznačně prioritou posádka, nikoli bagáž.
Žádaná ojetina
Tehdy největší škodovka se celkem logicky brzy stala žádanou ojetinou. Pohodlný a s některými motorizacemi i úsporný vůz české provenience byl a dodnes je snem mnoha řidičů. Faktem je, že v případě první generace Škody Superb dnes hovoříme o vozech starých 14-20 let. U takto letitých aut je paušalizování o spolehlivosti vždy na hraně fantazírování. Záleží totiž na stavu každého kusu. Faktem je, že mezi srovnatelně starými vozy Superb co do spolehlivosti patří k průměru. Dobré je zkontrolovat stav podvozku, který byl zejména u prvních ročníků poněkud poddimenzovaný. Koroze napoví, že auto mohlo být v minulosti bourané. Co se motorů týče, až na již zmíněný šestiválec 2.5 TDI a později dodávaný čtyřválec 2.0 TDI se jedná o spolehlivé jednotky. Potěší i fakt, že techniku Superbu zná snad každý mechanik.
Další generace
Druhá generace Škody Superb se objevila v nabídce v roce 2008. Ač to na první pohled nevypadá, prošla významnou proměnou. Auto přestalo být tříprostorovým sedanem, ale stalo se jakousi originální kombinací sedanu a liftbacku. Do výroby se navíc dostalo i kombi. Druhý Superb sice opět konkuroval Passatu, ovšem postaven byl na „menší“ platformě PQ35. To vedlo například k absenci některých technických vychytávek. Reálně to ale vůbec nevadilo. Superb druhé generace byl prodejně mnohem úspěšnější než jeho předchůdce a dostal i řadu ocenění. Anglický Top Gear Magazine mu v roce 2009 udělil cenu luxusního auta roku a o tři roky později byl německým časopisem Auto Motor und Sport pasován na nejlepší dovážený vůz.
Současná třetí generace spatřila světlo světa v roce 2015 a drží se nastolených trendů. Vůz je postavený na platformě MQB a v duchu doby jej pohání pouze čtyřválcové motory. Co se mezigeneračně změnilo asi nejvíce, to je design. Z relativně usedlého vozu udělaly ostré hrany a promyšlené črty designérů opravdu parádní auto. Stejně jako u jiných škodovek to nejlépe vynikne na velkých kolech a s křiklavým lakováním. A jaká bude čtvrtá generace? Na to si ještě budeme muset počkat…
Zdroj obrázku: carvago.com