Jak uspat miminko? Rady pro začínající rodiče

V prvních týdnech života prospí podle odborníků děti asi až 18 hodin. Realita ovšem často bývá zcela jiná a matka je ráda za každou minutu, kterou dítě spí. Jak uspat miminko a vytvořit mu ideální podmínky pro spánek? Naše rady vám určitě při uspávání pomohou.

Velmi důležité je vystihnout správnou chvíli pro uspávání miminka. Jakmile je dítě přetažené a příliš unavené, jen velmi těžko usne. Jakmile vidíte, že miminko začíná být unavené, dejte ho hned spát. V první fázi únavy dítě začne být klidnější, tišší a neprojevuje už větší zájem o hračky a své okolí. Někdy mže být nervózní a chce se chovat. Druhá fáze únavy se pak pozná podle zívání a tření očí. Jakmile dítě tuto fázi přeskočí a ještě stále nespí, budete mít mnohem více práce s jeho uspáváním.

1. Častější denní kojení a noční kojení

Novorozenci a malá miminka potřebují kojit často. Mají malý žaludek, rychle tráví a navíc v prvních měsících rychle přibírají a rostou. Kojení je způsob, jak být matce nablízku a vnímat dotyk a teplo jejího těla. Zkuste přes den častěji kojit a nechat si tak delší rozestupy mezi kojením na noc. Tím se dítě postupně učí, že přes den jí a v noci spí. Než si půjdete lehnout, nabídněte dítěti prs a nechte jej napít. Miminko se často přisaje, aniž by se probudilo. Jemně mu přiložte bradavku k prsu. Díky sacímu reflexu se dítě napije v polospánku. Omezíte noční kojení a prodloužíte spánek vám oběma.

2. Spaní s rodiči, hudba a maminčina vůně

Nedejte na rady okolí, že dítě nemá spát v posteli rodičů. Pokud vám probrečí celé noci, je to jedna z rad, která prostě zabere. V noci se vám bude mnohem pohodlněji kojit ve společné posteli a navíc bude vaše miminko ve vaší přítomnosti mnohem klidnější. Pokud se o něj bojíte, používejte hnízdečka pro miminko, nebo sundejte jeden bok postýlky a přisuňte ji k vaší posteli. Dítě bude ve své postýlce, ale na kousek od vás. Malé miminko nejlépe uklidní vůně matčina těla, mlíčko, dotek a hlas. Někdy zabere i vůně maminky. Často ke klidnému spánku pomůže vaše tričko, které mu dáte do jeho dětské postýlky. Hudba uklidňuje a uspává, proto maminky dětem zpívají. Zkusit můžete také zvuky hustého deště, moře či vody, anebo tzv. bílý šum v podobě zvuků vysavače nebo mixéru.

3. Zapomeňte na všechny životabudiče

Odpoledne a večer se vyhýbejte kávě a černému či zelenému čaji. Vynechejte také colové nápoje a všechny další životabudiče. Díky kojení mohou látky, jako je kofein, z těchto nápojů přecházet až do těla dítěte, pak dítě stimulovat a uspávání se notně prodlouží. Raději si dejte studenou vodu a ke svačině trochu zeleniny, semínka či sušené ovoce. Energii získáte mnohem zdravěji. Pokud bez kávy nevydržíte, zvolte takové varianty, jako je Caro a ovocné čaje.

4. Houpejte a zavinujte

Houpání a kolébání miminka prostě milují. Tento pohyb si pamatují ještě z maminčina bříška. Houpejte v kolébce, lehátku, v ruce, na nafukovacím válečku či válečku z polštáře, noste miminko v nosítku na břiše nebo v praktickém šátku. Miminka zaviňte včetně ručiček do zavinovačky nebo dečky, bude se cítit, jako v bříšku. Spousta dětí se po zavinutí zcela uklidní a spí velmi dobře. Ve velké postýlce, se může dítě cítit nesvé. Pomoci může košík, kolébka i hnízdečko pro miminko. Nejsou přece jen tak velké, jako dětská postýlka.

Obrňte se trpělivostí a klidem

Jestliže máte doma malého křiklouna a o klidných nocích se vám dlouhou dobu jen zdá, nezoufejte. Jednoho krásného dne dítě usne večer a probudí se až ráno. Důležité je nepropadat panice, nebýt nervózní a zachovat klid. Dítě to z vás cítí a pak nemůže usnout. Dejte mu pocit bezpečí. Ten najde ve vašem náručí ve chvíli, kdy budete klidné.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *